صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow نهج البلاغه
نهج البلاغه
بخش یکم: عرفان نظری چاپ ايميل
08 ارديبهشت 1387
  • هستى شناسی
  • اشتراک وجود
  • حقیقت وجود
  • اعتبارات وجود
  • وجود بشرط لا در حکمت متعالیه
  •  دیدگاه عارفان
  • دیدگاه هاى عارفان درباره هستی
  • اسماء و صفات حق
  •  فعلیّت صفات حق تعالی
  • برآیند دوام تجلى صفات حق تعالی
  • صفت جمال و جلال 
  • رابطه جمال و جلال با قرب و بعد و ظهور و خفاء
  • نگاهى به آیات 
  • ذات، صفت، اسم
  • صفت 
  • اسم الاسم
  • اقسام اسم
  • تقسیم صفات و اسماء
  • رابطه ازلیّت، ابدیّت، ظهور و بطون با اسماء 
  • اسماى ذاتى و فعلی
  • اسماى بسیط و مرکب
  •  تعدد اسماء و صفات 
  • تعدد اسماى کلى و اسماى جزیی
  • توقیفى بودن اسماء 
  • مفاتیح غیب
  • فتح و اقسام آن 
  • رابطه فتح با کمالات نفسانی
  • شرح حدیث کنز مخفی 
  • گنج نهان از نگاه عرفان
  • رابطه مفاتیح غیب با تجلى ذات براى ذات 
  • نکاتى درباره مفاتیح غیب
  •  نسبت حق و خلق
  • فیض اقدس و مقدس 
  • عالم بودن فیض مقدس 
  • تعین اول و دوم یا احدیت و واحدیت
  • فعال بى واسطه و با واسطه حق تعالی 
  • خلق و مرتبه جلایى و استجلایی
  • عوالم مربوط به فیض مقدس 
  • ظهور وجود در عالم ارواح و معانی
  • حضرات خمس یا عوالم کلى وجود
  • دیدگاه هاى مربوط به حضرات و عوالم کلى وجود 
  • دیدگاه یکم
  • دیدگاه دوم 
  • تناکح اسماء
  • اقسام نکاح کلی 
  • تعدد عوالم در روایات
  • ولایت 
  • جایگاه انسان از دیدگاه عرفان
  • حقیقت محمدیه 
  • وحدت وجود
ادامه مطلب...
 
مقدمه چاپ ايميل
07 ارديبهشت 1387
  • عرفان، علمى انسانى
  • تفاوت انسان و ملايكه
  • تفاوت انسان و حيوان
  • شناخت حقيقت انسان به وسيله حس و تجربه و علم
  • شناخت حقيقت انسان به وسيله عقل
  • ويژگى هاى شناخت عقلى
  • كليت
  • مفهوم پذيري
  • معقولات
  • شناخت ناپذيرى انسان براى عقل
  • شناخت حقيقت انسان به وسيله دل يا شهود و عرفان
  • زمينه هاى معرفت شهودي
  • قصه سخن گويى مورچگان
  • خودمحورى فرهنگي
  • قصه خبرنگارى هدهد
  • اشتراك فهم ميان انسان و حيوان
  • ادراك ويژه فراتر از صورت ها و داده هاى حسى
  • تجرد نفس انساني
  •  استعداد پيمودن راه هاى ملكوتى و باطن
  •  راه هاى نيل به عالم ملكوت و حق
  • راه ظاهر
  • راه باطن
  • برخوردارى عالمان ربانى از علوم ديگر
  • علم اكتسابي
  • علم موهوب
  •  علم و آگاهى اهل ظاهر
  • علم اليقين
  •  توجه ويژه به حقيقت و باطن شريعت
  • علم شهودى و طريق كشف و عيان
ادامه مطلب...
 
پیشگفتار چاپ ايميل
07 ارديبهشت 1387
اديان از بخشهاى متعددى تشکيل مى شوندکه هر بخشى از آن به راهنمايى يکى از ابعاد مختلف وجود انسان مى پردازد و از آنجا که ابعاد وجود انسان را مى توان در دو بخش نظرى و عملى جاى داد، دين نيز از دو بخش نظرى و عملى تشکيل مى گردد. بخش نظرى آن به ساحت هستى شناسى، جهان شناسى، انسان شناسى، غايت شناسى و معرفت شناسى و بخش عملى آن به انگيزه شناسى، رفتارشناسى و برآيند شناسى مى پردازد.
ادامه مطلب...
 
ادامه ...
<< شروع < قبل 111 بعد > پايان >>

صفحه 771 - 774 از 774

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.