صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow تفسیر موضوعی قرآن و حدیث
تفسیر موضوعی قرآن و حدیث
درس هشتم:قلب از نظر عرفا و متکلمین چاپ ايميل
07 آذر 1387
درس هشتم:قلب از نظر عرفا و برخي متكلمين
برخي از متكلمين و عرفا معتقدند ، انسان از دو بخش تشكيل شده است ، يكي بدن و ديگري روح . ايشان براي روح انسان مراحل و درجات متعددي قائل اند ، مانند نفس ، قلب، روح، سر، خفي، أخفي و ادامه مي دهند تا هفت مرتبه كه از آن به آسمانهاي هفتگانه تعبير مي كنند . در اين تعبير ، قلب را از مراتب روح انساني مي دانند ، نه در طول و مقابل روح و نه در عرض يا جداي از آن ، در اين ديدگاه و ديدگاه قبل كه نظر عامه عرفا بود – در ابتداي درس گذشته بيان شد – نقش قلب يكسان است ، يعني همان فهميدن علم حصولي يا ادراك ،خيال، خاطره و ….
آنچه در نظر عارف به عنوان قلب مطرح مي شود ، همان چيزي است كه در بيان فيلسوف نفس ناطقه ناميده مي شود .

ادامه مطلب...
 
درس هفتم:قوای ادراکی انسان چاپ ايميل
07 آذر 1387
درس هفتم:قواي ادراكي انسان
ادراكات انسان عبارتست از: 1- حسي 2- عقلي 3- شهودي

قلب از نظر عرفان
قلب مركب از چهار امر است:
1- جسم و بدن، يعني آنچه كه با يكي از حواس پنجگانه قابل فهم است.
2 - نفس حيواني كه خاستگاه حيات، حركت و اراده است.
3 - روح الهي كه ناشناخته و به تعبير خود عرفان، مجهول الكنه است.
ادامه مطلب...
 
<< شروع < قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعد > پايان >>

صفحه 55 - 60 از 154

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.