صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow عترت arrow مرقد شريف حضرت ابوالفضل عليه السلام
مرقد شريف حضرت ابوالفضل عليه السلام چاپ ايميل
03 آذر 1391

BH
پرسش:
همه شهداي كربلا در پايين پاي حضرت سيدالشهدا سلام الله عليه دفن شده‌اند ولي مرقد شريف حضرت قمر بني هاشم سلام الله عليه جدا افتاده است. چه اسراري نهفته دارد؟
پاسخ:
کاوش درباره اسرار وقایع طبیعی، بسا سبب توقف سیر استکمالی مؤمن باشد، از این‌رو در چنین مواردی باید به همان تبیین‌های طبیعی بسنده کرد. شرایط عصر عاشورا به‌گونه‌ای رقم خورد که انتقال حضرت اباالفضل سلام الله عليه به مقتل الشهدا امکان نداشت. در عین حال تنها به اشاره‌ می‌توان گفت:
1- در میان عبادت‌ها دو عبادت افضل و اکمل است، چون جامع همه مراتب عبودیت و متناسب با همه مراتب نفس انسان است. یکی نماز و دیگری حج است که تمام اطوار وجود انسان و مراتب عبودیت در آن ظهور یافته است. زیارت ولی خدا به‌ویژه حضرت سیدالشهداء سلام الله عليه، افضل عبادات و جامع همه آن‌هاست. همان‌گونه که حج سعی صفا و مروه دارد، نماز هم قیام و سجده دارد که همان سعی میان صفا و مروه است در مرتبه اجمال. جدا بودن مرقد حضرت اباعبدالله و حضرت ابالفضل صلوات‌الله علیهما شاید به منظور تحقق صفا و مروه زیارت ولی‌الله کامل که برترین عبادات است، باشد.
2- شهدای کربلا که در اظهار محبت و عشق به ولی خدا و فداکاری و جانبازی در رکاب آن حضرت، سرآمد عشاق بوده و هستند، مراتب مختلف و متفاوتی دارند. در حالی که برخی از شهدای کربلا سلام‌الله‌علیهم از حضرت اباعبدالله علیه‌السلام به زبان قال یا حال یا استعداد طلب آب می‌کردند و در این هم اسراری نهفته است، حضرت ابالفضل صلوات‌الله علیه در پی آوردن آب برای سرور شهیدان عالم هستی است و اگر چه چنین کاری ناشدنی است ولی اقدام به آن، نشان‌دهنده عشق بی‌مانند آن حضرت نسبت به حضرت سیدالشهداست. بر این اساس، همه شهیدان کربلا باید فانی و مندک در ظاهر و باطن آن حضرت باشند ولی حضرت ابالفضل صلوات‌الله علیه باقی بعد از فنا به عشق باشد و در نتیجه ماه منیر و بدر کامل است و باب حوائج محبان و درراه‌ماندگان و صاحب حرمی که بسیاری از امور خلق از آن طریق تدبیر می‌‌شود.
3- ادب حضرت ابالفضل صلوات‌الله علیه نسبت به حضرت اباعبدالله صلوات‌الله و سلامه علیه اقتضا می‌کند که همان وظایف زمان حیات ظاهری و دنیوی را در حیات باطنی و برزخی و اخروی انجام دهد و آن حراست و حفاظت از حرم سیدالشهداست. اینک نیز حضرت ابالفضل صلوات‌الله علیه حامی و مراقب زائران حرم حضرت اباعبدالله صلوات‌الله و سلامه علیه است. گوشه‌ای از از این حمایت را در عقاید مجاوران آن حضرت می‌توان دید.
4- حفظ شعائر دینی بخش مهم دین است که برای بقای دین باید همیشه باقی و محفوظ باشد. بنابراین، حفظ آثار و باقی‌مانده‌های حوادث و رخدادهای دینی برای هدایت خلق به کمال و نگه‌داشت حقایق دینی از واجب‌ترین وظایف است. مهم‌ترین بخش نهضت کربلا که به‌منظور بقای دین اسلام باید حفظ شود و باقی بماند، دو بخش است، یکی حوادث عصر عاشورا و هر چه غربت بی‌مانند حضرت اباعبدالله صلوات‌الله و سلامه علیه را در روز عاشورا نشان می‌دهد و دیگری حوادث دوران اسارت خاندان آن حضرت علیهم السلام که آن‌ها نیز غربت و مظلومیت خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم را پس از نهضت کربلا نشان می‌دهد. دوری حرم حضرت ابالفضل صلوات‌الله علیه نماد مظلومیت و غربت و تنهایی امام حسین صلوات‌الله‌علیه و دوری و غربت حرم حضرت زینب صلوات‌الله‌علیها نماد غربت و مظلومیت خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم است.
5- نسبت حضرت ابالفضل صلوات‌الله علیه و حرم آن حضرت به حضرت اباعبدالله صلوات‌الله و سلامه علیه و حرم آن حضرت همانند نسبت حرم ائمه بقیع صلوات‌الله و سلامه علیهم اجمعین به حضرت ختمی مرتبت صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم و حرم آن حضرت است که در حقیقت نشان‌دهنده نسبت کعبه به بیت‌المعمور و نسبت مفاتیح غیب به ذات خدای متعال است. به همین سبب به به‌ترین وجه ممکن انجام گرفته و در بهترین موقعیت ممکن قرار گرفته است.
6- آن‌چه گفته شد وجهی از وجوه نامتناهی و جزء کوچکی از حقایق و اسراری است که متعلقان مشیت خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم می‌دانند و این تهی‌دست از آن بی‌بهره است.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.