صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow عترت arrow امام زمان arrow سير نزولي انسان در عصر ظهور و مسأله رجعت
سير نزولي انسان در عصر ظهور و مسأله رجعت چاپ ايميل
01 اسفند 1389
پرسش:
كد پرسش: 39
با عرض سلام مجدد خدمت شما استاد عزیز و بزرگوار.
با توجه به سؤالی که قبلاً پرسیدم و جوابش را نیز به لطف شما دریافت کردم، چند سؤال دیگر برایم پیش آمده است.
سؤال قبل: (در این دوره زمانه همه به همدیگر می‌گویند ظهور حضرت نزدیک است و نشانه‌های ظهور ایجاد شده است نظر شما در این‌باره چیست؟) و....پاسخ قبلی:
1ـ زمان ظهور را هیچ کس نمی‌داند و اگر کسی برای ظهور زمان تعیین کند، دروغ گفته است. دوری و نزدیکی زمان ظهور نسبی است و بسته به این است که با چه چیزی مقایسه کنیم. به هر حال باید امید داشته باشیم و از خدای متعال بخواهیم عصر ظهور را درک کنیم.
مضمون برخی از روایات بر این نکته دلالت دارد که ظهور در بخش پایانی حیات بشر رخ می‌دهد، به‌گونه‌ای که پس از عصر ظهور و تجربه دوران کوتاهی از عدالت که نسبت به دوره‌های گذشته چندان طولانی نیست، انسان‌ها سیر نزولی را طی کرده و به مرحله حیوانی سقوط می‌کنند و نشانه‌های پایان کار جهان و برپایی قیامت آشکار می‌شود. اگر این‌گونه باشد، نزدیک بودن ظهور، به‌معنی عرفی نخواهد بودو.......
2ـ بهترین دعا برای درک حضور آن عصر طلایی و حضرت ولی‌الله خاتم، شناخت انسان و جهان و مقصد خلقت و سیر انسان و جهان و دعای عملی است، نه لفظی و قولی؛ هر چند دعای زبانی هم با وجود دعای عملی و رفتاری پس از معرفت‌های یادشده، سودمند است ولی دعای بدون عمل و عمل بدون میل و شوق درونی و شوق بدون استعداد ذاتی، آب در هاون کوبیدن است و....)

سؤالات
1. بعد از ظهور حضرت مهدی صلوات الله و سلامه علیه (با توجه به اینکه شیعه به مسأله رجعت اعتقاد دارد) بعداز پایان دوره رجعت انسان‌ها به درجه حیوانی نزول می‌کنند یا قبل از ظهور مولایمان؟ اگر بعد از ظهور است آیا این قضیه با هدایت تکوینی خدا و رجعت دوباره چهارده معصوم (ع) مغایرت ندارد؟ آیا انسان‌ها به کمال می‌رسند و باز دوباره به درجه حیوانی نزول میابند؟
2. شما فرمودید که (بهترین دعا برای درک حضور دعای عملی است، نه لفظی و قولی؛) منظور از دعای عملی چیست ؟ (اگر امکان دارد با مثال بیان کنید) آیا منظور شما از دعای لفظی، دعاهای مفاتیح الجنان مانند دعای عهد است؟ در جواب فرموده بودید شوق بدون استعداد ذاتی مؤثر نیست. منظور شما از استعداد ذاتی استعدادی است که خداوند عطا فرموده است، هست؟ چگونه فرد باید بفهمد که این استعداد را دارد یا نه؟ و اگر نداشته باشد چه کند؟ خواهشمندم مفصلاً توضیح دهید (بسیار متشکرم)
3. از شما تقاضا می‌کنم مرا به امری رهنمود کنید که از این جهل و ندانستن‌ها رهایی یابم.
(در پایان از اینکه وقت شریفتون رو گرفتم معذرت میخوام ممنونم)

پاسخ:
پرسش 1 تا اندازه‌ای که لازم است و فرصت اجازه می‌دهد در پاسخ به پرسش‌های 38 (سیر نزولی انسان‌ها در عصر ظهور ) و 35 (شكل تكنولوژي در زمان ظهور امام زمان (عليه السلام)) مطرح شد.
پرسش دوم چند پرسش دیگر را در خود دارد: 1ـ دعای عملی چیست؟ 2ـ منظور از استعداد ذاتی چیست؟ 3ـ چگونه فرد باید بفهمد که این استعداد را دارد یا نه؟
1ـ دعای عملی چیست؟ اقدام‌های رفتاری فردی و اجتماعی به‌منظور رسیدن به خواسته‌های خود به‌عنوان نمونه دعای عملی کسی که درک ظهور امام زمان صلوات الله علیه را طلب می‌کند، آن است که در جهت فراهم شدن زمینه‌های ظهور آن حضرت امر به معروف و نهی از منکر کند، در گسترش علم و اخلاق فردی و اجتماعی بکوشد، در عمل عدالت را بخواهد، هر چند به‌ظاهر به ضرر او باشد، عدالت فردی و اجتماعی را گسترش دهد ...
2ـ منظور از استعداد ذاتی چیست؟ همان‌گونه که معادن، فلزات، درخت‌ها، میوه‌ها، آب‌ها و خاک‌ها با هم تفاوت دارند و هر کدام استعداد چیزی را دارند، انسان‌ها نیز در مرتبه‌ي طبیعت همین‌گونه هستند و به برخی از آثار و نتایج یا کمالات نزدیک‌ترند و همان‌گونه که حیوانات، گیاهان و اشیاء طبیعی با تغییر و تحولات انتخابی بر آن‌ها استعدادهای متعددی پیدا می‌کنند، انسان‌ها نیز همین‌گونه هستند.
اولین تغییر و تحولات انتخابی را پیامبران بر نسل انسان انجام دادند و از طریق تعلیم و تربیت، جنگ‌های هدفمند، عذاب‌های آسمانی، ریاضت و انجام اعمال شاق و توان‌فرسا یا قلمرو استعداد انسان را گسترش دادند و یا استعدادهای نهفته آن‌ها را به فعلیت نزدیک ساختند. ادامه آن دسته از کارهای پیامبران را که اختصاص به خودشان ندارد، باید به‌صورت همگانی انجام داد تا استعداد درک عصر ظهور گسترش یابد.
3ـ چگونه فرد باید بفهمد که این استعداد را دارد یا نه؟ فهم این‌که چه کسی این استعداد را دارد یا ندارد، اهمیت چندانی ندارد. علاوه بر این‌که در توان همگان نیست بلکه اولیاء خدای متعال از آن آگاهند. آن‌چه بر همگان لازم است ادامه‌ي کار غیر اختصاصی پیامبران است.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.