صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow عترت arrow امام زمان arrow ظهور انفسي و آفاقي امام زمان (عليه السلام)
ظهور انفسي و آفاقي امام زمان (عليه السلام) چاپ ايميل
15 اسفند 1389
پرسش:
كد پرسش: 49
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما استاد عزيز و بزرگوار كه لطف مي‌فرمائيد و وقتي را براي پاسخ به سؤالات ما عوام الناس‌ها مي‌گذاريد.
1ـ مقصود از ظهور انفسي امام زمان (عليه السلام) كه گفته مي‌شود اكنون نيز حضرت براي اهلش ظهور دارند چيست؟
2ـ تفاوت ظهور انفسي با ظهور آفاقي (كه در ظرف زمان خاصي روي مي‌دهد) چيست؟ آيا اين دو نوع ظهور نسبت به هم شرافت دارند؟
3ـ آيا در عصر ظهور زماني، حضرت ظهور تام خواهند داشت؟
پاسخ:
1ـ ظهور انفسی یا باطنی یا ملکوتی، همان حضور معنوی و روحانی است که نه‌تنها اکنون نیز تحقق یافته است بلکه تا روز قیامت نیز متحقق خواهد بود و به‌گمان بنده، واسطه‌ي میان حق و خلق همین ظهور انفسی است.
2ـ تفاوت ظهور انفسي با ظهور آفاقي همان تفاوت میان جسم و روح، طبیعت و ملکوت و تفاوت میان ایمان حسی و فراحسی است.
کمال جهان طبیعت و وجه طبیعی انسان‌ها به ظهور آفاقی است و کمال مراتب فراطبیعی جهان و وجه ملکوتی انسان به ظهور انفسی است. البته از آن‌جا که کمال طبیعی اکثریت انسان‌ها از طریق مجاری ادراکی حسی تحقق می‌یابد، هم ظهور آفاقی ضرورت دارد و هم اکثریت انسان‌ها از طریق همین ظهور آفاقی به کمال شایسته‌ي خود خواهند رسید.
حاصل آن‌که ظهور آفاقی از جهتی مانند بعثت حسی و طبیعی پیامبران علیهم‌السلام است که بدون آن اکثریت انسان‌ها به کمالات شایسته خود نمی‌رسند و اگر بعثت حسی و طبیعی پیامبران علیهم‌السلام نباشد، اکثریت انسان‌ها در کفر و شرک و هواپرستی باقی می‌مانند و اگر ظهور آفاقی حضرت بقیة الله صلوات‌الله‌علیه نباشد، اکثریت انسان‌ها در مرتبه‌ي نقصان خود باقی خواهند ماند.
3ـ ظهور حضرت بقیة الله صلوات‌الله‌علیه در عصر ظهور مرتبه‌ي تعادل کلی و عدالت حقیقی آفاقی و انفسی با هم است، بر خلاف بعثت پیامبران علیهم‌السلام که ظهور آفاقی آن‌ها بر ظهور انفسی‌شان غلبه داشت و جز اندکی از پیروان آن‌ها مانند حضرت سلمان سلام‌الله علیه ظهور انفسی آن حضرت را درک نمی‌کردند.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.