صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow فلسفه و كلام arrow جايگاه معرفت شناسي در فلسفه‌ي امروز
جايگاه معرفت شناسي در فلسفه‌ي امروز چاپ ايميل
15 اسفند 1389
پرسش (53):
آيا ممكنه در مورد مسأله شناخت‌شناسي يا همان اپيستمولوژي قدري توضيح دهيد و جايگاه آن را در فلسفه‌ي امروز بفرماييد.
پاسخ:
مسأله شناخت‌شناسي در فلسفه‌ي اسلامی مستقل از هستی‌شناسی نیست و در ضمن مسایل مربوط به وجودشناسی، انسان‌شناسی، علم‌شناسی و تعقل آمده است، ولی در فلسفه‌ي مغرب زمین آن اندازه فربه شده است که به‌طور کلی بسیاری از مکاتب فلسفی به معرفت‌شناسی و زبان‌شناسی منحصر شده‌اند و به مسائل هستی‌شناسی نمی‌پردازند.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.