صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow عترت arrow امام زمان arrow دلايل و مصاديق رجعت در روايات
دلايل و مصاديق رجعت در روايات چاپ ايميل
15 اسفند 1389
پرسش (55):
سلام عليكم و سپاس از وقتي كه براي پاسخگويي به سؤالات و شبهات مراجعه كنندگان مي‌گذاريد. در اين عصر لبريز شبهه به وجود چنين سايت‌هايي نياز شديدي است.
در مورد مسأله رجعت ... حقيقتاً متوجه نشدم نظر صريح شما در اين باب چيست؟
آيا تنها دليلي كه براي رجعت، علماء پيشين ذكر كردند لزوم خالي نبودن زمين از حجت است و لذا به اين رسيدند كه ناگزير پس از شهادت آقا امام زمان و با توجه به آخرين بودن ايشان در سلسله نور محمدي، مي‌بايست پيشينيان ائمه مجدد زنده شوند و حكومت كنند؟!
اگر تنها دليل اين باشد، پس بنا به فرمايش شما مبني بر اينكه غير ائمه هم مي‌توانند حجت باشند و علماء نيز مي‌توانند جايگزين گردند، پس اين دليل منتفي است ... و لذا مي‌شود برداشت كرد كه رجعت دليل عقلاني ندارد ... ولي آيا دليل روايي دارد؟!
ممنون مي‌شوم پاسخ دهيد.
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
کسی نگفته که رجعت دلیل عقلی دارد. مستند قائلان به رجعت، روایات است. مضمون روایات ممکن است وجود حجت باشد و ممکن است وجود حجت معصوم باشد. برای این‌گونه مسائل که پیچیدگی بسیار دارد، همین اندازه که بدانیم بر اساس برخی از روایات، رجعت وجود دارد، بسنده است. اما این‌که رجعت چه معانی و مراتبی دارد و چه اندازه طول می‌کشد و شامل چه‌کسانی است، نه از عقاید است تا ملزم به ایمان به آن باشیم و نه از اعمال تا ملزم به عمل به آن باشیم. اعتقاد فی‌الجمله در این‌گونه مسائل بس است.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.