صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow قرآن arrow مقصود از عالين در قرآن
مقصود از عالين در قرآن چاپ ايميل
10 فروردين 1390
پرسش (80):
سلام عليکم. خسته نباشيد.
ممنون از اينکه لطف مي‌فرماييد و پاسخ مي‌گوييد.
در آيه 46 مؤمنون قرآن مي‌فرمايد: «الي فرعون و ملائه فاستکبروا و کانوا قوماً عالين». در آيه 75 ص در مورد عدم سجده شيطان مي‌فرمايد: «استکبرت ام کنت من العالين».
سؤالم اينه که عالين در هر دو آيه به يک معناست؟ اگرنه و در آيه دوم به معناي موجودي عالي است، مقصود از او انسان کامل است که براي آدم نمي‌شود سجده کند؟ يا موجود يا مراتب پايين‌تر انسان‌ها را شامل مي‌شود، چنانچه مشهور است آدمي براي آدمي ديگر نمي‌تواند سجده کند، هرچند در داستان يوسف خلاف اين آمده است. با تشکر
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
مقصود از عالین در دو آیه‌ي یادشده یکی نیست؛ مانند متکبر که در آیات قرآن به یک معنی نیست. مقصود از عالین در آیه‌ي نخست، متکبرانی است که بزرگ نیستند، بلکه خود را بزرگ می‌نمایانند، ولی مقصود از عالین در آیه‌ي دوم، ارواح علوی است که فراتر از ملائکه هستند. ملائکه‌ي مهیمین، عباد بالذات نه بالامر، انسان‌های کامل که تحت دائره‌ي قطب نیستند، افرادی در حد مرتبه‌ي آدم و خلیفة اللهی، نام‌های دیگر عالین است.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.