صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow فلسفه و كلام arrow علم و پرده‌برداري از حقايق وجود
علم و پرده‌برداري از حقايق وجود چاپ ايميل
24 فروردين 1390
پرسش (103):
سلام عليکم. خسته نباشيد و متشکر از راهنمايي‌هاي بزرگوارانه‌تان.
1ـ آيا اين جمله درست است؟ اگر بلي تا چه حد؟
«هيچ کس نمي‌تواند حقيقتي جديد جز آنچه در درونش است را اثبات کند و نه بپذيرد.» چون هر آنچه هرکس آن را اثبات مي‌کند، از واقعيتي در درون خود خبر داده و آنچه مي‌خواهد بپذيرد، چيزي جز داشته‌هاي او نيست. به عبارتي علم آموزيِ هرکس پرده‌برداري از شاکله و طينت اوست.
2ـ پذيرش اين امر آيا به معناي اين است که معلم پرده‌بردار از حقايق وجود فرد خواهد بود، نه به معناي سوفسطايي‌گري و تعطيل تعليم و تعلم؟
3ـ اگر اين حرف را از منظر کلام جديد، روانشناس يا فيلسوف غربي بدانيم، باز همين معنا را خواهد داشت؟ با تشکر.
پاسخ:
1ـ از دیدگاه عرفان سخن درستی است.
2ـ تعلیم کشف حجاب از نفس و قوای نفس است.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.