صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow فلسفه و كلام arrow امكان شناخت ذات الهي
امكان شناخت ذات الهي چاپ ايميل
05 ارديبهشت 1390
پرسش (109):
سلام عليکم. با تشکر و خسته نباشيد.
با توجه به اينکه مراتب علم متفاوت است، آخرين مرتبه‌ي علم يکي شدن با حقيقت شيء است، اگر اين‌گونه است آيا مي‌توان به شناخت ذات خدا رسيد؟ چنانچه معناي توحيد يکي بودن يا يکي شدن است؟ با تشکر
پاسخ:
این‌گونه سخنان، شایسته عوام است نه اهل توحید. یکی شدن نه‌تنها ممکن نیست، بلکه معنا ندارد، چون اینک نیز دوئی نیست از میان برخیزد. فعل و فاعل نه یکند نه دو. توحید، کشف محجوب است و بس و چون پریرو تاب مستوری ندارد، قطعاً توحید تحقق خواهد یافت و همه حجاب‌ها فروخواهد افتاد.
شناخت ذات برای ذات، واجب است و برای فعل، محال.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.