صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow حديث arrow معرفت به نورانيت حضرت علي (ع)
معرفت به نورانيت حضرت علي (ع) چاپ ايميل
13 ارديبهشت 1390
پرسش (127):
سلام و روز خوش
در مورد حديث معرفت به نورانيت حضرت علي (ع) سؤالي داشتم:
1ـ آيا اين حديث سند معتبري دارد؟
2ـ اين‌که مي‌فرمايند من حضر نبي هستم، من فرزند. من ذوالقرنين هستم. آيا واقعاً (مصداقاً در خارج) هستند يا به اين معناست که از نور واحدي با ايشان هستم، مانند آنجا که مي‌فرمايند من محمدم و محمد من است.
پاسخ:
1ـ نباید در حوزه‌ي معارف قلبی انتظار سند معتبر داشت، زیرا اینگونه معارف از صدر اول تاکنون ناشناخته و گوشه‌نشین بوده است. نه در صدر اول این‌گونه معارف مخاطب شایسته داشته و نه اینک. علاوه بر اینکه این‌گونه معارف با عقل تهذیب شده قابل فهم است و روایات مربوط به آنها، مؤیدند نه مؤسس.
2ـ همه‌ي عالم هستی، تعین و ظهور اولین جلوه‌ي خدای متعال است و آن جلوه در همه‌ي موجودات حضور دارد. همان‌گونه که «هو معکم اینما كنتم (حديد، 4)، اقرب الیکم من انفسکم، اقرب الیه من حبل الورید (ق، 16)، یحول بین المرء و قلبه (انفال، 24).
در جهان طبیعت که هر جلوه‌ای با جلوه‌ي دیگر تفاوت دارد و غیر هم است اما آنچه در واقع یا عوالم فراتر از طبیعت هست با آنچه در طبیعت دیده می‌شود، بسی متفاوت است. مانند تفاوت دیدن فیل در تاریکی و در روشنایی.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.