صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow عترت arrow بيماري حضرات معصومين (ع)
بيماري حضرات معصومين (ع) چاپ ايميل
06 خرداد 1390
پرسش (139):
سلام عليکم
آيا حضرات معصومين صلوات الله عليهم اجمعين نيز مانند مردم عادي بيمار مي‌شدند؟ آيا بيماري ايشان مانند بيماري ديگر مردمان و علت و درمان آن نيز همان طور است؟ آيا بيماري نقص است؟ ممنونم
پاسخ:
عليکم السلام و رحمة الله
اولاً هر که و هر چه در جهان طبيعت باشد، احکام طبيعي دارد؛ حتي اگر فرشتگان نيز در جهان طبيعت زندگي کنند احکام طبيعي خواهند داشت و خوردن و آشاميدن و پوشيدن و مانند آن خواهند داشت. ثانياً بيماري از احکام طبيعي است، چنان‌که مردن يا کشته شدن و زخمي شدن از احکام طبيعي است. بنابراين نقص به‌حساب نمي‌آيد.
به گمان بنده از طرفي بدن انسان‌هاي کامل به‌دليل کامل بودن، در نهايت لطافت ممکن در جهان طبيعت قرار دارد و بنابراين، بيش از ساير بدن‌ها از عوامل مخل تأثيرپذير است، چنان‌که عواطف آن‌ها اين‌گونه است و نسبت به چيزهايي متأثر مي‌شوند که ديگران از آن متأثر نمي‌شوند يا به آن اندازه متأثر نمي‌شوند و بر اين اساس نه‌تنها بيمار مي‌شوند، بلکه بايد بيش از ديگران هم بيمار شوند و از طرفي ديگر، نفس آنان به دليل قوت، بر بدنشان تسلط دارد و مانع از تأثيرگذاري عوامل مخل بر بدن آن‌ها مي‌شود و بنابراين نبايد بيمار شوند. جمع ميان اين دو به اين است که آن‌ها هم کم و بيش بيمار مي‌شوند.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.