صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow عرفان arrow اويسيان
اويسيان چاپ ايميل
22 خرداد 1390
پرسش (160):
سلام استاد حسيني عزيز!
قبلاً شنيده بودم كه گروهي از عرفا از فرقه اويسيان مي‌باشند و در ديباچه ديوان حافظ خوانده بودم كه خواجه شيراز را از اويسيان بر شمرده‌اند و اويسيان كساني هستند كه همچون اويس قرني، از راه باطن مدد مي‌گيرند و سير مي‌كنند. آيا اويس قرني از راه باطن همان راهي را طي نمود كه كساني همچون سلمان و ابوذر طي كردند؟
پاسخ:
با نام خدا
بر حسب ظاهر راه آنان با هم تفاوت دارد. هم راه آنان با هم تفاوت دارد و هم اسمي که بر آنان حاکم است و در مراتب وجودي بدان متصف و متصل مي‌گردند. علاوه بر اين‌که ميان راه سلمان و ابوذر نيز تفاوت بسيار است و نمي‌توان آن دو را با هم مقايسه نمود.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.