صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow دعا arrow صبر، شكر و اشتياق در زيارت امين الله
صبر، شكر و اشتياق در زيارت امين الله چاپ ايميل
28 شهريور 1390
پرسش (201):
با سلام. استاد در زيارت امين الله به چند مقام و احوال عرفان مثل طمأنينه، رضا، محبت، اشتياق، صبر و شکر اشاره شده است. ولي نکته قابل توجه در عباراتش که از عبارات ديگر دعاها متفاوت بود
1ـ «صابرة علي نزول بلائک» آيا بلائک که آمده، مي‌تواند متفاوت از بلاهاي ديگر در مقام صبر اشاره کند؟
2ـ «شاکرة لفواضل نعمائک» مي‌تواند متفاوت از شکر نعمت‌ها باشد؟ «لفواضل» منظور عرفانيش چه مي‌تواند باشد؟
3ـ «مشتاقة الي فرحة لقائک» گفته، نه «مشتاقة الي لقائک». در دعاهاي ديگر لقائک تنها اشاره شده، مي‌تواند اشاره به مقام يا منظور خاصي باشد؟
پاسخ:
عليکم السلام و رحمة الله
همان‌گونه که مراتب وجود يا ظهور از جهت قوت و شدت متفاوت است، مراتب تعينات وجود و ظهور نيز از جهت‌هاي يادشده با هم تفاوت دارند. بلاء «ربّ» با بلائي که مستند به «کاف» خطاب يا «هاء» غايب يا «ياء» متکلم باشد، تفاوت دارد. همين‌گونه است نعمت و لقائي که به «ربّ» يا «کاف» خطاب يا «هاء» غايب يا «ياء» متکلم منسوب باشد.
فضل ممکن است اشاره به چيزي باشد که بنده انتظار آن را ندارد يا اسباب آن را فراهم نکرده يا شرايط موجود براي آن بسنده نيست يا خارق‌العاده است. با توجه به اين احتمالات، مي‌توان فواضل نعمائک را تفسير نمود و شکر آن هم با شکر نعمت متفاوت خواهد بود.
لقاء خداي متعال نيز درجات و گونه‌هاي متعدد و متفاوتي دارد. به عنوان نمونه، لقاء جمعي يا اعتدالي که به‌حسب ظاهر براي اهل لقاء الله مطلوب است؛ لقاء جمال خدا و جلال او که براي اخص خواص از بندگان نيز قابل تحمل نيست و شايد جز براي مخلَصين قابل تحمل نباشد. اين‌گونه يا اين مراتب از لقاء «ختامه مسک» است که به هر کس ندهندش، چون کسي تاب تحمل آن را ندارد.
فرحة لقائک ممکن است اشاره به لقاء اعظم اسماء جمال داشته باشد که درک و تحمل آن يا اختصاص به مخلَصين يا ممکن است بالاصاله اختصاص به آن‌ها داشته باشد.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.