صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow فلسفه و كلام arrow نظر ملاصدرا و غزالي درباره‌ي اختيار و اراده انسان
نظر ملاصدرا و غزالي درباره‌ي اختيار و اراده انسان چاپ ايميل
08 مهر 1390
پرسش (204):
سلام عليكم. نظر ملاصدرا و غزالي درباره‌ي اختيار و اراده انسان چيست؟ و چه تفاوت‌هايي با هم دارند؟
پاسخ:
ملاصدرا، يک حکيم الهي است.بنابراين، بر اساس دلايل عقلي و مکاشفات شهودي، به مقتضاي «لاجبر و لاتفويض بل امر بين‌الامرين» عقيده دارد کارهاي انسان نه بر او تحميل مي‌شود و نه به او واگذار مي‌گردد؛ نه جبر و نه تفويض، نه آن‌که بخشي جبر و بخشي تفويض.
اما غزالي اگرچه کم و بيش به عرفان شهرت يافته است، ولي به گمان بنده، وي متکلم اشعري است و عقيده‌اش در چنين مسأله‌اي هم جبر سازگار با کسب است. شرح آن را در آثار فلسفي و کلامي ببينيد.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.