صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow دعا arrow شرح دعاي پيامبر اكرم در روز نيمه شعبان
شرح دعاي پيامبر اكرم در روز نيمه شعبان چاپ ايميل
08 آبان 1390
پرسش (215):
سلام عليکم و با سپاس از وقتي که براي پاسخگويي به سؤالات ما مي‌گذاريد.
روز نيمه شعبان با اين دعاي رسول اکرم آشنا شدم ...
اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ مَعْصِيَتِكَ وَ مِنْ طَاعَتِكَ مَا تُبَلِّغُنَا بِهِ رِضْوَانَكَ وَ مِنَ الْيَقِينِ مَا يَهُونُ عَلَيْنَا بِهِ مُصِيبَاتُ الدُّنْيَا اللَّهُمَّ أَمْتِعْنَا بِأَسْمَاعِنَا وَ أَبْصَارِنَا وَ قُوَّتِنَا مَا أَحْيَيْتَنَا وَ اجْعَلْهُ الْوَارِثَ مِنَّا وَ اجْعَلْ ثَارَنَا عَلَى مَنْ ظَلَمَنَا وَ انْصُرْنَا عَلَى مَنْ عَادَانَا وَ لا تَجْعَلْ مُصِيبَتَنَا فِي دِينِنَا وَ لا تَجْعَلِ الدُّنْيَا أَكْبَرَ هَمِّنَا وَ لا مَبْلَغَ عِلْمِنَا وَ لا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا مَنْ لا يَرْحَمُنَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
متوجه معنا و عمق بعضي از جملات آن نشدم ... در جمله زير معناي بهره‌مندي از چشم و گوش و قوت تا لحظه مرگ چيست ... آيا معناي آن همان ظاهر نابينا و ناشنوا و زمينگير نشدن است؟
اللَّهُمَّ أَمْتِعْنَا بِأَسْمَاعِنَا وَ أَبْصَارِنَا وَ قُوَّتِنَا مَا أَحْيَيْتَنَا وَ اجْعَلْهُ الْوَارِثَ مِنَّا
و يا اينکه معناي اين جمله که انتقام ما رو برعهده کسي که به ما ظلم کرده قرارده چيست؟
وَ اجْعَلْ ثَارَنَا عَلَى مَنْ ظَلَمَنَا
ببخشيد اگر سؤال من خيلي مبتدي است.
پاسخ:
عليکم السلام و رحمة الله
همان معناي ظاهري است با حفظ مراتب. همه‌ي کمالات وجود مراتب متعدد دارد، چشم و گوش و توانمندي نيز مراتبي دارد که برخي طبيعي، برخي ملکوتي و برخي جبروتي و برخي بالاتر از آن است. از آنجا که همه‌ي مراتب يادشده از نعمت‌هاي الهي است، تقاضاي دوام آن عبادت است.
ثار به معني خون است و لوازم و برايندهاي تحول‌آفرين آن از لوازم معني آن است. بسا مقصود اين باشد که خون ما و برآيندهاي تحول‌آفرين آن عليه ستمگران باشد و به‌صورت التزامي به نفع و براي ستمديدگان. اين‌گونه دعاها زمينه‌ساز رفع ظلم و ايجاد عدالت است.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.