صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow فلسفه و كلام arrow ايمان و عقلي عملي
ايمان و عقلي عملي چاپ ايميل
18 ارديبهشت 1391
پرسش (296):
بسم الله الرحمن الرحيم، با عرض سلام، تشکر و عرض خسته نباشيد.
در کلام جديد و با توجه به رابطه عقل و ايمان آيا مي‌توان عقل مستفاد را به خاطر دست‌يابي به علم حضوري همان قلب و دل دانست؟ و با اين وصف آيا مي‌توان ايمان را حظ و بهره عقل مستفاد دانست؟
با توجه به اين‌که برخي ايمان را ثمره‌ي عقل عملي دانسته‌اند، تعريف عقل عملي چيست؟ آيا مي‌توان عقل عملي را ثمره‌ي عقل مستفاد دانست و ايمان را زاييده‌ي آن؟ يا اصولاً ايمان ثمره ديگري است؟ متشکرم
پاسخ:
با نام خدا
اصطلاحات قلب و دل و مانند آن قرآني يا عرفاني است و نبايد بر اصطلاحات فلسفي تطبيق نمود.
عقل يکي بيش نيست و آن‌هم قوه ادراک است. متعلقات ادراک با هم تفاوت دارند نه عقل.
ايمان ارتباطي با اصطلاحات فلسفي ندارد. ايمان، امري ديني است و عقل مستفاد، امري فلسفي. چه ضرورتي دارد که همه‌ي يافته‌هاي انسان را در قالب‌هاي فلسفي، آن‌هم از نوعي مشائي آن فروريخت.
چنان‌که گفته شد، چيزي به نام عقل عملي وجود ندارد. قوه‌ي ادراک را با توجه به «مدرَکات» آن به نظري و عملي تقسيم کرده‌اند نه آن‌که واقعاً دو نوع قوه‌ي ادراک وجود داشته باشد.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.