صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow پرسش و پاسخ arrow فلسفه و كلام arrow تشکيک از نظر حكمت اشراق و متعاليه
تشکيک از نظر حكمت اشراق و متعاليه چاپ ايميل
21 ارديبهشت 1391
پرسش (298):
با عرض سلام وخسته نباشيد و تشکر از سايت زيبا، پر بار و زنده شما.
لطفاً تفاوت تشکيک از نظر اشراق و متعاليه را بفرماييد. با تشکر
پاسخ:
به نام خدا
تشکيک از نظر شيخ اشراق بر حسب ظاهر بيشتر گفته‌هاي وي و نيز تفاسير رايج آن، به مراتب ماهيت ارتباط دارد نه به وجود، ولي از ديدگاه حکمت متعاليه و بر حسب تفاسير رايج آن، تشکيک مربوط به وجود است. بر حسب يکي از تفاسير که گمان حقير از ديگر تفاسير درست‌تر مي‌نمايد، تشکيک در حکمت سهروردي مربوط به نور است و در حکمت متعاليه، مربوط به ظهورات وجود است نه خود وجود. بر اين اساس، تشکيک نور با تشکيک رايج در حکمت متعاليه به هم نزديک است و تشکيک ظهور در حکمت متعاليه همان تشکيک مورد نظر عرفان نظري است. شرح آن را مي‌توان در شرح تحليلي حکمت اشراق جست.
 
قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.