صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow تازه ها arrow اطلاعيه
اطلاعيه چاپ ايميل
15 شهريور 1391
با نام خدا
1. معارف الهي را مي‌توان بر اساس مراتب هستي به سه دسته تقسيم كرد. همان‌طور كه خلاصه مراتب هستي به عالم طبيعت، عالم ملكوت و عالم فراتر از ملكوت (كه جبروت، عقل يا مانند آن يا ارواح قدسي نام دارد) تقسيم مي‌شود.
انسان‌ها هم همين‌گونه هستند. بلكه همه‌ي موجودات همين‌گونه هستند. انسان‌ها هم سه مرتبه هستند. برخي انسان‌هاي طبيعي‌اند، برخي انسان‌هاي ملكوتي‌اند، برخي انسان‌هاي فراتر از ملكوت و محيط بر ملكوت.
معارف الهي نيز همين‌گونه است، به سه دسته تقسيم مي‌شود. مرتبه‌اي از آن مرتبه طبيعت؛ مرتبه‌ي دوم، مرتبه‌ي ملكوت و مرتبه‌ي سوم، فراتر از ملكوت است.
با ايمان اجمالي به خداي متعال و تعاليم و معارف الهي، اولين مرتبه‌ي آن تحقق پيدا مي‌كند. به همين خاطر به گمان بنده، همه‌ي مؤمنان و مسلمان‌ها مرتبه‌ي اول فهم معارف الهي را دارند. يعني آنچه كه مربوط به فروعات و اخلاق است، اين‌ها را مي‌دانند.
مرتبه‌ي سوم هم كه مرتبه‌ي فراتر از ملكوت است، اختصاص به اوحدي از انسان‌ها دارد، به خواص از خواص بشر اختصاص دارد. ولي براي رسيدن به آنجا بايد مراتب هستي و مراتب معارف الهي را طي كرد.
به گمان بنده با توجه به اينكه مجموعه‌ي مسلمان‌ها و مؤمنين مرتبه اول ايمان به خدا و پيامبر و خاندان پيامبر عليهم الصلات و السلام را پشت سر گذاشتند، بايد به مرتبه‌ي دوم بپردازند.
اگر كسي بخواهد به دقت به مرتبه‌ي دوم بپردازد، بايد بخشي را در ادعيه و بخشي را هم در احاديث پيدا كند و بپردازد.
گمان بنده اين است كه برخي از ادعيه مربوط به ماه مبارك رمضان، برخي از ادعيه صحيفه سجاديه و برخي از خطبه‌هاي امير مؤمنان صلوات الله و سلامه عليه بسيار مناسب است.
بنابراين هدف اين است كه اندكي سطح فهم و درك‌مان را از حد طبيعت و عوام و اولين مرتبه ارتقا بدهيم كه راهش آن است كه به ادعيه و برخي از احاديث مربوط به معارف مراجعه كنيم.
در اين كارهايي كه انجام شده مثل شرح دعا يا شرح نهج البلاغه و مانند آن‌ها فعلاً قصد و غرض اين است.


2. آنچه در بالا آمد، اشاره‌اي است به دليل انتخاب شرح دعاي ابوحمزه ثمالي و خطبه پارسايان نهج البلاغه توسط استاد محترم.
خالي از لطف نيست كه به سابقه تشكيل جلسات استاد بپردازيم. سال‌هاي 77-78 بود كه استاد در دانشكده مهندسي دانشگاه فردوسي امام جماعت بودند. روزهاي يكشنبه پس از نماز عصر مباحثي را در شرح خطبه پارسايان (خطبه متقين يا همان خطبه همام) براي دانشجويان ارايه مي‌فرمودند.
سال 87 وقتي به ماه مبارك رمضان رسيديم، شرحي بر دعاي ابوحمزه ثمالي را آغاز كردند. اوايل به زحمت ايشان را راضي كرديم كه مباحث را ضبط كنيم. تازه بعد از ضبط كردن اجازه انتشار نداشتيم. بالاخره به هر بهانه‌اي بود جلسات ضبط شد. هرچند امكانات كم بود و برخي اوقات كيفيت مناسب را نداشتيم. بعدها بر اثر كثرت مراجعات و تقاضا و تمايل دانشجويان و برخي ديگر از دوستان بطور پراكنده نوارهاي كاست دست به دست مي‌چرخيد.
جلسات شرح خطبه پارسايان نيز از سال 1380 در بسيج دانشجويي تشكيل شد و اولين بار در سال 1381 پس از جمع آوري نوارها و تبديل به فايل ديجيتال درسها به صورت لوح فشرده چندرسانه‌اي تقديم علاقه‌مندان شد.
... و اينك كه به توفيق الهي اين درسها در شبكه جهاني در دسترس همگان قرار دارد.
اميدواريم خداوند تبارك و تعالي وجود استاد گرامي را حفظ نمايد و به ايشان سلامتي و طول عمر عنايت فرمايد و بار ديگر ما را لايق استماع كلمات ايشان قرار دهد.

3. مجموعه دروس شرح دعاي ابوحمزه ثمالي 156 درس است كه پيش از اين در قالب 7 لوح فشرده ارايه شده و تماماً بر روي خروجي پايگاه قرار داد.

4. مجموعه دروس شرح خطبه پارسايان 131 درس است كه تاكنون 97 درس در قالب 5 لوح فشرده منتشر شده و باقي‌مانده دروس انشاء الله بزودي بر روي پايگاه قرار خواهد گرفت.

دسترسي به اين فايل‌ها از طريق منوي «صوت» در سمت راست صفحه اصلي ميسر است.

شرح دعاي ابوحمزه ثمالي

شرح خطبه پارسايان

 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.