صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow صوت arrow ضیافت الهی
ضیافت الهی چاپ ايميل
16 مرداد 1392
ramazan7

گزیده‌ای از فرمایشات استاد در ماه مبارک رمضان

[29] بهترين حرف حسابي: اظهار محبت به خاندان پيامبر (ع) 
معنای استغفار 
سوء ظن به خدا
بهترين حرف حسابي: اظهار محبت به خاندان پيامبر (ع)

[28] آیا می‌شود آرزوهای‌مان را محقق نکنی؟ 
پاسخ اين پرسش منفي است.
مقصد انبيا: وصول بندگان به رحمت الهي
مناجات: بيان كردن سخناني كه نمي‌توان علني گفت.

[27] مراتب مناجات 
مناجات دو طرفه است. 
ویژگی‌های مناجات در مراتب مختلف
ملاحظه و مطالعه رابطه رب و عبد در مناجات‌ها



[25] پناه دادن خدا به روزه‌داران 
بیان حدیث شریفی از امام صادق (ع) درباره کتمان روزه
فهم اجابت دعا
دعای بدون اجابت امکان‌پذیر نیست.
دعاي همه ملائكه


[23] مرا به زشت‌‌ترین عملم مؤاخذه نکن 
مجموعه اعمال ما براي اين است كه بگوييم با خدا دشمني نداريم.

[22] عاشقي با يک نگاه 
اگه راستي مردي، بايد دنبالم بگردي


[20] تملق در مناجات  
سخني درباره تملق 
تعلق و تملق
تملق براي غيرخدا

[19] از خدا هرچه بخواهیم کم است  
در حضور خدا اغراق و شكست نفسي معنا ندارد.
اغراق و شكست نفسي نشان عدم تعادل روانی است.
بزرگی جهان طبیعت
از خدا هرچه بخواهیم کم است
طلب بهشت نه ضرر است، نه سود.

تكيه‌گاه آدمي در جهان طبيعت: صفح قديم الهي
صفح: ضد انتقام
معنای صفح الهي

[17] معارضه با خدا نشان ناداني است. 
رابطه عبد با مولا، تسليم است.
جهل بدترين درد است.
شکوه در محدوده ظاهر شريعت، سبب گشودن قفلهاي نفس
ذکر و شکايت پيوسته

[16] شِکوه از بلاها، معارضه با خداست. 
شکوه به خدا؛ معارضه يا عين توحيد

ويژگي پيروان خاندان پيامبر؛ آشنايي و احاطه به بيش از هفت اسم
محبت خاندان پيامبر گره‌گشاي همه مشكلات راه سلوک است.
معرفت محب باید مانند معرفت محبوب باشد.
نشان محبت حقيقي: محبوب وسيله نباشد


[14] ای دل من، ای جان من 
يا أملي و بغيتي و يا سؤلي و منيتي فو عزتك ما أجد لذنوبي سواك غافرا و لا أرى لكسري غيرك جابرا 
و قد خضعت بالإنابة إليك و عنوت بالاستكانة لديك 
فإن طردتني من بابك فبمن ألوذ و إن رددتني عن جنابك فبمن أعوذ؛ مناجات تائبين

[13] طلب توفيق فهم؛ دعاي اول و آخر 
حبيب خدا و تقاضاي فزوني علم (رب زدني علماً)
اشاره‌اي به معناي بُراق
سير نبوي، سير نوري است.

[12] دعای مؤمن امتثالی است  
دعا به خاطر امتثال امر الهي، از لوازم بندگي است.

از خدا يک حقيقت بسيط نازل مي‌شود، تفاوتها مربوط به استعدادهاست.


أ يحسن أن أرجع عن بابك بالخيبة مصروفاً
ویژگی امیدواران
آیا برای رحمت خدا و ذات خدا مهم است که دیگران چه می‌گویند؟


اشاره‌ای به معنا و حقیقت توكل
از خدا گله نکنیم

راه تحصیل حضور قلب



داعي به خداي متعال معرفت داشته باشد و بداند كه خدا علت تام اجابت است.
دو ديدگاه درباره اجابت دعا و شفاعت و جمع بين آنها
در درگاه خدا پر رو بودن بد نيست.
ابزار و علل در نزد خدا وسیع‌تر است از آنچه ما می‌شناسیم.

عبوديت به چشم گفتن است.
ذكري از مرحوم آيت الله نخودكي 
اعمال ما صدقه و نشانه صدق در ايمان است.


دعاي حقيقي، مقرون با عمل، حال و استعداد است
مستجب الدعا، آن است که قال، حال و استعدادش برابر است.
حیثیت فیزیکی و متافیزیکی دعا
در حیثیت فیزیکی باید ابزار و وسایل طبیعی و عرفی هم باید فراهم شود.


صلوات، جان آدمي را از غير خدا تصفيه مي‌كند.
صلوات؛ برترين و تام‌ترين ذكر عام كه اثر ذكر خاص دارد.
سرآمد همه راه‌هاي از بين بردن گناهان، صلوات بر پيامبر و خاندان پیامبر (سلام الله عليهم) است.
دليل: 
1ـ صلوات ذكر محب است.
2ـ موجب شباهت با محبوب و غيريت با اغيار است.
3ـ براي ايجاد شباهت، ناخالصي و گناهان، بايد از بين برود و صلوات جان را شستشو مي‌دهد.


کار خلق ـ به‌ویژه آدمی ـ جز به عبادت سامان نمي‌يابد و عبادت هم بدون دعا انجام نگيرد.
علت وجوب عبادات نیز همین است.
ذات موجودات، عین تعلق است.
مغز عبودیت، دعاست؛ به هر شکل آن
هرکه عنوان عبد بر او صادق باشد ـ به هر رتبه و درجه‌ای ـ، تمام علت آفرینشش دعا کردن است.
معنای دعا: اظهار و اقرار پیوسته به رابطه تعلقی با خدا
اگر دعا از زندگی آدمی برداشته شود، عبودیت نیست و اگر عبودیت و عبادت برداشته شود، هذف خلقت تحقق پیدا نکرده است؛ یعنی حب ذاتی الهی اصالتاً به آن تعلق نمی‌گیرد.



ماه مبارک رمضان ماهی است که تحقق، استقرار و تمکین بر معرفت الهی باید حاصل شود
خداوند مقدماتی را برای اعمال ما در ماه مبارک رمضان فراهم کرده که اگر اعمال کاملاً درگیر با آن مقدمات باشد، انسان را از این زمین خاکی جدا می‌کند.
ویژگی‌ ماه رمضان؛ دژی که هیچ دشمنی از بیرون نمی‌تواند نفوذ پیدا کند
ماهی که خوابیدن در آن نیز عبادت است، توقف کردن، راکد ماندن، حرکت نکردن و پرواز نکردن در این ماه خسارتی است غیر قابل جبران
علت مبارک بودن ماه رمضان
دعا کردن به دیگران، به دعا کردن برای خود تقدم دارد

 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.