صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow تفسیر موضوعی قرآن و حدیث arrow شرح احادیث اصول کافی arrow حدیث یازدهم
حدیث یازدهم چاپ ايميل
26 بهمن 1395

الحديث الحادى و العشرون‏

عن مولى لبنى شيبان عن ابى‌جعفر عليه السلام قال: اذا قام قائمنا وضع اللّه يده على رؤس العباد فجمع بها عقولهم و كملت احلامهم.

حضرت باقر علیه السلام فرمود: چون قائم ما قیام كند خداوند دست رحمتش را بر سر بندگان گذارد پس عقولشان را جمع كند و (تا پیروى هوس نكنند و با یكدیگر اختلاف نورزند) و در نتیجه خردشان كامل شود (متانت و خود نگهدارى شان كامل شود).

شرح‏

معنی قائم: وجودی که بیمار نمی‌شود، فاسد و پیر و متغیر نمی‌شود.

چگونگی حیات و بقاء حضرت حجت مانند حیات و بقاء حضرت عیسی است.

ابن عربی: در عصر آن حضرت، انسان جاهل و ترسو و بخیل به اعلم افراد و اکرم و اشجع مردم تبدیل می‌شوند

مقصود از رؤس العباد،  نفوس ناطقة آنهاست

عقل انسان‌ها پیوسته در حال رشد و تعالی است، به همین سبب است که نبوت ختم شده است

در آخرالزمان استعداد انسان‌ها چنان ارتقاء می‌یابد که نیازی به معلم و مودب و مکمل بیرونی ندارند همان‌گونه که نیازی به حجت بیرونی ندارد بلکه با الهامات غیبی عقلی راه می‌یابند

برخی روایات

امام صادق عليه السلام: العلم سبعة وعشرون حرفا فجميع ما جائت‏به الرسل حرفان، فلم يعرف الناس حتى اليوم غير الحرفين فاذا قام قائمنا اخرج الخمسة و العشرين حرفا فبثها فى الناس و ضم اليها الحرفين حتى يبثها سبعة و عشرين حرفا

علم بیست و هفت حرف است که همه پیامبران به‌واسطه دو حرف مبعوث شده‌اند یا حاصل تعالیم همه پیامبران تنها دو حرف است و انسان‌ها تا کنون جز همان دو حرف یا حاصل آن دو حرف را نشناخته‌اند. آن‌گاه که حضرت قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ظهور کند بیست و هفت حرف باقیمانده را به مردم آموزش خواهد داد و به آن دو حرف پیشین خواهد افزود و در نتیجه همه علم را در اختیار مردم قرار خواهد داد.

مقصود از حرف در این حدیث شریف یا مرتبه و درجه علم است یا موضوع و مصداق آن، به‌گونه‌ای که تمام علوم که از طریق پیامبران به مردم رسیده است، دو مرتبه یا دو موضوع و مصداق است و آن‌چه که حضرت ولی عصر صلوات الله علیه به مردم آموزش خواهد داد، بیست و پنج حرف خواهد بود.

اميرالمؤمنين (عليه السلام) با اشاره به قيام حضرت مهدى (عليه السلام): كأنّى أنظر إلى شيعتنا بمسجد الكوفة. و قد ضربوا الفساطيط يعلّمون النّاس القرآن كما أنزل.

گویی شیعیانمان را در مسجد کوفه می‌بینم که چادرها برپا کرده‌اند و قرآن را همان‌گونه که نازل شده است به مردم تعلیم می‌دهند.

مقصود از « همان‌گونه که نازل شده است» الفاظ قرآن نیست، زیرا در همه زمان‌ها، الفاظ قرآن همان‌گونه که نازل شده است، تعلیم داده شده است. مقصود از آن، محتوای قرآن است و بسا فهم معصومانه از قرآن باشد.

امام باقر (عليه السلام) فرمود: تؤتون الحكمة فى زمانه، حتّى أنّ المرأة لتقضى فى بيتها بكتاب اللّه تعالى و سنّة رسول اللّه(صلى الله عليه وآله وسلم.

در عصر ظهور چنان علم و حکمت گسترش می‌یابد که زنان در عین حال کهاز منزل خود بیرون نمی‌روند بر اساس کتاب خدا و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم قضاوت می‌کنند.

ممکن است مقصود از قضاوت کردن، همان قضاوت حقوقی باشد که در فقه وجود دارد و در نتیجه مقصود از حکمت، همان فقه باشد و ممکن است مقصود مطلق داوری و ارزیابی عقلی و علمی باشد و در نتیجه ارتباطی به فقه اصغر نداشته باشد و معنی آن این خواهد بود که زنان در منزل نیز چنان عالمند که بدون حضور در اجتماع در موضوعات عقلی و علمی به اظهار نظر می‌پردازند و آن‌ها را ارزیابی می‌کنند

اميرالمؤمنين (عليه السلام) درباره دوران پس از ظهور مهدى (عليه السلام): يُقذف فى قلوبهم العلم، فلايحتاج مؤمن إلى ماعند اخيه من علم.

چنان در زمان حضرت مهدی صلوات الله علیه علم در دل انسان‌ها گسترش می‌یابد که هیچ مومنی به علم دیگران نیازمند نیست

اميرالمؤمنين (عليه السلام): تمشى المرئة بين العراق و الشام لاتضع قدميها اِلاّ على النبات و على رأسها زينتها. لايهيجها سبع و لاتخافه

زنان فاصله میان عراق و شام را در حالی طی می‌کنند که تمامی منطقه سرسبز است و هرجا پا می‌گذارند، گام‌هایشان را بر گیاهان می‌گذارند و اشیاء ارزشمند آن‌ها نیز عیان و آشکار و بر سرشان است و هیچ درنده‌ای نه می‌ترسند و نه مورد هجوم قرار می‌گیرند.

اميرالمؤمنين  از رسول اللّه می‌پرسد: آيا مهدى از ماست؟ رسولخدا: آری. خداوند دين را به او خاتمه می‌بخشد چنانكه به ما آغاز فرمود. و مردم به وسيله او از فتنه‌ها رهايى می‌يابند چنانكه به وسيله ما از شرك نجات يافتند. و خداوند به وسيله او بعد از دشمنى و فتنه، الفت برادرانه ايجاد می‌كند چنانكه بوسيله ما بعد از دشمنى شرك، الفت در دين ايجاد فرمود.

و اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «و يؤلّف به بين القلوب المختلفه.

خدای متعال به‌وسیله حضرت مهدی صلوات الله علیه میان دل‌های مختلف و متفاوت، الفت ایجاد می‌کند و گویی هدف‌ها را به هم چنان نزدیک می‌کند که نه‌تنها هم‌دیگر را تحمل می‌کنند بلکه هم‌دیگر را دوست می‌دارند.

و نیز فرمود: لو قدقام قائمنا، لأنزلت السماء قطرها ولأخرجت الأرض نباتها و اذهبت الشحناء من قلوب العباد.

اگر قائم ما قیام کند، آسمان بارانش را نازل می کند و زمین گیاهان خویش را بیرون نماید و كينه و دشمنى و ستيزه‌جويى از دل‌هاى بندگان برود

امام صادق(عليه السلام) در بيان حال مردم پس از ظهور: و لا يعصون اللّه عزّوجلّ فى ارضه.

کسی خدای متعال را نافرمانی نمی‌کند.

پیامبر: تاسعهم قائمهم الذی یملأ الله عزوجل به الارض نوراً بعد ظلمتها، و عدلاً بعد جورها، و علماً بعد جهلها

نهمین از آنان قائم است که خداوند به دست او سرزمین تاریک [زندگی‏] را نورانی و روشن می‏کند و پس از  ظلم، از عدل پر می‌کند، و پس از جهل و نادانی، علم و دانایی را فراگیر می‏سازد.

حدیث: ان قائمنا اذا قام دعا الناس الی امر جدید کما دعا رسول الله صلی الله علیه و آله و ان الاسلام بدا غریبا و سیعود غریبا کما بدا فطوبی للغرباء.

امام باقر علیه السلام فرمود: اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به احلامهم.

قائم ما به هنگام ظهور نیروهای عقلانی بندگان را تمرکز دهد و خردها و دریافت‏های خلق را به کمال رساند.

حدیث: یهدم ما قبله کما صنع رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و یستانف الاسلام جدیدا.

عقاید و سنن باطل پیش از خود را منهدم می‌سازد همان‌گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، چنین کرد و آن حضرت اسلام را دوباره و نو عرضه خواهد کرد.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.