صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow تفسیر موضوعی قرآن و حدیث arrow شرح احادیث اصول کافی arrow حدیث 41- 43
حدیث 41- 43 چاپ ايميل
20 ارديبهشت 1396

الحديث السابع و هو الحادى و الاربعون‏

عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِي دِينِ اللَّهِ وَ لا تَكُونُوا أَعْرَاباً فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِ اللَّهِ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَمْ يُزَكِّ لَهُ عَمَلًا

ترجمه: مفضل گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم كه مى‌فرمود: بر شما باد كه در دین خدا دانشمند شوید و صحراگرد نباشید زیرا آنكه در دین خدا دانشمند نشود خدا روز قیامت به او توجه نكند و كردارش را پاكیزه نشمارد.

شرح‏

نظر: رحمت، عطوفت، توجه و محبت

ترک نظر: غضب، نقمت و بی‌اعتنایی

در حدیث دیگر وارد شده که خدای متعال به تن و مالتان نظر ندارد بلکه به قلب و نیتتان نظر دارد

ان اللّه لا ينظر الى صوركم و اموالكم و لكن الى قلوبكم و نياتكم

یا بدین سبب که رحمت به بدن و مال نسبت به رحمت به قلب نیت چیزی به‌حساب نمی‌آید یا بدین سبب که نظر رحمت به مال و تن رحمت برای دیگران حساب می‌آید نه به صاحب تن و مال.

نظر امری ذو مراتب است و به تعداد مراتب وجود یا موجود یا هر موجودی مراتب و درجات دارد.

حداقل نظر بر دو قسم است: 1- نظر حسی که با چشم انجام می‌شود 2- نظر عقلی که با عقل انجام می‌شود.

با نظر حسی، اجسام دیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد.

با نظر عقلی، معانی دیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد.

این‌که نظر خداوند به قلب و نیت تعلق می‌گیرد، به دو سبب است:

1- بدین سبب است که خداوند جسم نیست و بنابراین، چشم ندارد تا محسوسات را مشاهده کند.

2- بدین سبب که جنبه باقی انسان و هر موجودی نفس و روح اوست و رحمت متعلق به وجه باقی، باقی می‌ماند.

این احتمال نیز وجود دارد که چون جسم و بدن نسبت به قلب و روح، جنبه تبعی و آلی دارد، رحمت متوجه آن نیز همین‌گونه است و مقصود از لاینظر، لاینظر اصالتاً و حقیقتاً است وگرنه وجود و موجود در هر مرتبه‌ای که باشد، باید مورد توجه خدای متعال باشد وگرنه اولاً آفریده نمی‌شود و ثانیاً اصلاً دوام نمی‌یافت. این احتمال دقیق‌تر است.

دلیل اهمیت علم همان است که مکرر گفته شد: 1- عامل خروج نفس از قوه به فعل است. 2- عامل شناخت حق تعالی و چگونگی عبادت و تقرب به اوست 3- غذای روح و عامل بقاء و دوام آن است.

از آن‌جا که عمل تابع و وابسته به علم است درستی و پاکی آن‌ها نتیجه و فرع علم است.

الحديث الثامن و هو الثانى و الاربعون‏

عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِي ضُرِبَتْ رُءُوسُهُمْ بِالسِّيَاطِ حَتَّى يَتَفَقَّهُوا

ترجمه : مى‌خواهم با تازیانه بر سر اصحابم بزنند تا دین را خوب به فهمند.

الحديث التاسع و هو الثالث و الاربعون‏

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ لَهُ رَجُلٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ رَجُلٌ عَرَفَ هَذَا الْأَمْرَ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ لَمْ يَتَعَرَّفْ إِلَى أَحَدٍ مِنْ إِخْوَانِهِ قَالَ فَقَالَ كَيْفَ يَتَفَقَّهُ هَذَا فِي دِينِهِ

ترجمه  مردى به امام صادق علیه السلام عرض كرد: قربانت مردیست كه امر امامت را شناخته و در خانه نشسته و با هیچ یك از برادران دینیش آشنائى ندارد فرمود: این مرد چگونه دینش را مى‌فهمد.

شرح‏

در این‌که عزلت از خلق و گوشه‌نشینی بهتر است یا اختلاط با مردم، اختلاف است.

به‌نظر می‌رسد که در افراد مختلف و اوقات متفاوت، افضلیت هر کدام محتمل است.

حدیث شریف به همین نکته اشاره دارد و دست‌کم به یکی از مصادیق برتری اختلاط تصریح دارد.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.