صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow تفسیر موضوعی قرآن و حدیث arrow شرح احادیث اصول کافی arrow حدیث 7 تا 10
حدیث 7 تا 10 چاپ ايميل
05 آذر 1396

الحديث السابع و هو الثامن و الثمانون‏

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ تَذَاكُرُ الْعِلْمِ بَيْنَ عِبَادِي مِمَّا تَحْيَی عَلَيْهِ الْقُلُوبُ الْمَيْتَةُ إِذَا هُمُ انْتَهَوْا فِيهِ إِلَى أَمْرِي

ترجمه: و فرمود: خداى عزوجل می‌فرماید: گفتگوى علمى‌میان بندگانم زنده شدن دل‌هاى مرده مى‌گردد در صورتی که پایان گفتگویشان به امرى كه مربوط به من است برسد (اصول دین باشد یا فروع دین)

شرح‏

به‌طور کلی مذاکره علم سبب حیات قلب است.

همان‌گونه که علوم بر دو دسته است:

1- علوم الهی، عقلی و مقرب به خدای متعال

2- علوم غیرالهی، وهمی و مبعد از خدای متعال

حیات قابل نیز بر دو قسم است: 1- حیات ملکی 2- حیات شیطانی

اگر علم الهی باشد، به حیات  ملکی قلب می‌انجامد.

اگر علم غیرالهی باشد، به حیات  شیطانی قلب می‌انجامد.

اگر علم به امور الهی مانند فهم توحید و توابع آن بیانجامد، قلب را به حیات ملکی احیاء می‌کند.

اگر علم به امور غیر الهی مانند انانیت و شرک و توابع آن بیانجامد، قلب را به حیات شیطانی احیاء می‌کند.

الحديث الثامن و هو التاسع و الثمانون‏

عَنْ أَبِي‌الْجَارُودِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَی الْعِلْمَ. قُلْتُ وَ مَا إِحْيَاؤُهُ قَالَ أَنْ يُذَاكِرَ بِهِ أَهْلَ الدِّينِ وَ أَهْلَ الْوَرَعِ

ترجمه: ابوجارود گوید شنیدم امام باقر علیه السلام مى‌فرمود: خدا رحمت كند بنده‌اى را كه علم را زنده كند. گفتم زنده كردن علم چیست؟ فرمود: این است که با اهل دین و اهل پرهیزكارى مذاكره شود.

شرح‏

مذاکره علم اگر همراه با تدین  ورع باشد، به رحمت خدای متعال می‌انجامد، زیرا اسباب احیاء ملکی که بندگی خدای متعال است را دارد.

به‌تعبیر دیگر علم احیاء کننده ملکی دو شرط دارد:

1- منبع و فاعل آن مطهّر باشد

2- قابل و ظرف آن نیز مطهّر باشد.

الحديث التاسع و هو التسعون‏

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) تَذَاكَرُوا وَ تَلاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلاءٌ لِلْقُلُوبِ إِنَّ الْقُلُوبَ لَتَرِينُ كَمَا يَرِينُ السَّيْفُ جِلاؤُهَا الْحَدِيثُ

ترجمه: رسول خدا (ص) فرمود: با یكدیگر مذاكره و ملاقات و گفتگو كنید، زیرا حدیث صیقل دل‌هاست همانا دل‌ها مانند شمشیر زنگار مى‌گیرد و صیقل آن‌ها حدیث است.

شرح‏

رين: گناه، چرک، سیاهی

قلوب مانند آینه است و معاصی، آن را تیره می‌سازد.

الحديث العاشر و هو الواحد و التسعون‏

عَنْ مَنْصُورٍ الصَّيْقَلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاجَعْفَرٍ ع يَقُولُ تَذَاكُرُ الْعِلْمِ دِرَاسَةٌ وَ الدِّرَاسَةُ صَلاةٌ حَسَنَةٌ

ترجمه: امام باقر علیه السلام مى‌فرماید: مذاكره علم درس است و درس نماز (دعاء) خوبى است (ثواب نماز مقبول را دارد).

شرح‏

دراست: قرائت، رياضت

همان‌گونه که نماز بر سایر عبادات برتری دارد دراست علم نیز همین‌گونه است.

 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.