صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow نهج البلاغه arrow نشان دنیاطلبی عالم
نشان دنیاطلبی عالم چاپ ايميل
31 فروردين 1397

الحديث الرابع و هو الثامن عشر و المائة

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي الدُّنْيَا قَالَ اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ

رسول خدا (ص) فرمود: دانشمندان فقیه تا هنگامی كه وارد دنیا نشده‌اند امین پیغمبرانند. عرض شد یا رسول الله! معنى ورودشان در دنیا چیست؟ فرمود: پیرو سلطان، پس چون چنین كنند نسبت به دینتان از ایشان بر حذر باشید.

شرح‏

مقصود از فقها، اهل فهم یا فقه به معنی اعم است.

علما بر سه دسته‌اند:

1- آنان که هم خود را به سعادت می‌رسانند هم دیگران را. عالمانی که دعوت به خدا و اعراض ظرهر و باطن دنیا می‌کنند.

2- آنان که هم خود را هلاک می‌کنند هم دیگران را. آنان که آشکارا طالب دنیایند مانند پیروان قدرتمندان

3- آنان که خود را به هلاکت می‌رسانند ولی دیگران را به سعادت می‌رسانند. آنان که دعوت به آخرت می‌کنند ولی غیرآشکار دنیاطلبند.

قسم چهارم ممکن نیست.

پیروان سلاطین تنها یک دسته نیستند و در نتیجه به‌طور اطلاق نمی‌توان آنان را طالب دنیا دانست.

همان‌گونه که دنیاطلب غیرآشکار وجود دارد، خداطلب غیر آشکار هم وجود دارد.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.