صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow نهج البلاغه arrow مهمترین اقسام علم
مهمترین اقسام علم چاپ ايميل
19 مرداد 1397

الحديث الحادى عشر و هو الرابع و الثلاثون و المائة

عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ الثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ

ترجمه: امام صادق علیه السلام مى‌فرمود: همه علم مردم را در چهار چیز یافتم: اول این‌كه پروردگار خود را بشناسى. دوم این‌كه بدانى تا تو چه كرده (به خلقت موزون و حكیمانه‌ات و نعمت عقل و حواس و ارسال رسل و انزال كتب پى ببرى) سوم این‌كه بدانى او از تو چه خواسته است، چهارم این‌كه بدانى چه چیز تو را از دینت خارج كند (گناهان و موجبات شرك و ارتداد را بشناسى)

شرح‏

علوم بر دو دسته است:

1- علومی که دانستن آن برای هر کسی لازم است خواه از طریق تقلید باشد خواه اجتهاد

2- علوم که گروهی آن را داشته باشند برای همگان بسنده است. مانند علوم مربوط به کشف قوانین تکوینی یا قراردادهای اجتماعی، ساخت ابزارهای زندگی

دسته اول بر چند قسم است: 1- علوم متعلق باحوال مبدأ و معاد 2- علوم مربوط به فضایل و رذایل 3- علوم مربوط به اعمال و عبادات.

 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.