صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow نهج البلاغه arrow پرهیز از رای و قیاس
پرهیز از رای و قیاس چاپ ايميل
23 دي 1397

الحديث الواحد و العشرون و هو السابع و السبعون و المائة

سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَهُ فِيهَا فَقَالَ الرَّجُلُ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَ كَذَا وَ كَذَا مَا يَكُونُ الْقَوْلُ فِيهَا؟ فَقَالَ لَهُ مَهْ مَا أَجَبْتُكَ فِيهِ مِنْ شَئ فَهُوَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص لَسْنَا مِنْ أَ رَأَيْتَ فِي شَئ

ترجمه: قتیبه گوید مردى از امام صادق علیه السلام مسأله اى پرسید و حضرت جوابش داد سپس گفت: بر رأى شما اگر چنین و چنان باشد جوابش چیست؟ فرمود خاموش باش، هر جوابى كه من به تو مى‌دهم از قول رسول خدا (ص) است، ما از خود رأیى نداریم.

شرح‏

مه: اكفف

يعنى آن‌چه در پاسخ تو گفتم از نوع رأی و قیاس نیست تا بگویی اگر چنین و چنان شود، حکم چیست؟

پرسش با أَ رَأَيْتَ پرسش از رأی و قیاس است نادرست و ما اهل رأی و قیاس نیستیم.

چند نکته

1-  به سبب گسترش بدعت، رأی و قیاس حضرت اجازه نمی‌دهد مسلمانان به آن آلوده شوند

2- معنای سخن آن حضرت مبنی بر این‌که ما از پیامبر (ص) نقل می‌کنیم این نیست که شأن آن‌ها روایت است مانند شأن سایر راویان. مقصود آن است که حکم الهی از طریق رأی و قیاس به دست نمی‌آید.

3- همان‌طور که علم ائمه سمعی نیست، اجتهادی هم نیست چنان‌که از طریق حواس هم نیست.

روایات بسیاری شاهد بر این نکته است مانند: اُعطيتُ جوامع الكلم و اُعطىَ علىٌّ جوامع العلم.

تعلیم پیامبر (ص) نیز نسبت به علی (ص) از باب اعداد و استعداد است نه ایجاد علم یا انتقال آن که برای هیچ کسی ممکن نیست.

اُعطىَ به صيغه مجهول نیز نشان می‌دهد که معطى جوامع العلم پیامبر(ص) نیست بلکه همان کسی است که معطی جوامع الكلم به آن حضرت است.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.