صداي سخن عشق


سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ 
أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است، زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما مي‌رساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
الكافي، ج‏1، ص 30
صفحه اصلی arrow نهج البلاغه arrow ائمه علیه‌السلام هر گاه بخواهند بدانند، می‌دانند
ائمه علیه‌السلام هر گاه بخواهند بدانند، می‌دانند چاپ ايميل
21 خرداد 1398

بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ(ع) إِذَا شَاءُوا أَنْ يَعْلَمُوا عُلِّمُوا

ائمه علیه‌السلام هر گاه بخواهند بدانند، می‌دانند

236- الحديث الاول و هو الثالث و الستون و ستة مائة

عَنْ أَبِي‌الرَّبِيعِ الشَّامِيِّ عَنْ أَبِي‌عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ إِنَّ الْإِمَامَ إِذَا شَاءَ أَنْ يَعْلَمَ عُلِّمَ

ترجمه :امام صادق علیه‌السلام فرمود: امام هرگاه بخواهد بداند، می‌داند.

آن‌چه در شرح آخرین حدیث (235) از باب قبلی گفته شد، برای شرح احادیث این باب بسنده است.

237- الحديث الثانی و هو الرابع و الستون و ستة مائة

عَنْ أَبِي‌الرَّبِيعِ عَنْ أَبِي‌عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ إِنَّ الْإِمَامَ إِذَا شَاءَ أَنْ يَعْلَمَ أُعْلِمَ

ترجمه :و فرمود: امام هر گاه بخواهد بداند، به وى اعلام می‌شود.

238- الحديث الثالث و هو الرابع و الستون و ستة مائة

عَنْ أَبِي‌عُبَيْدَةَ الْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي‌عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِكَ.

ترجمه: و فرمود: هر گاه امام بخواهد چیزى را بداند، خدا آن را (به وسیله الهام یا روح القدس) به وى اعلام می‌كند.

تفاوت این حدیث شریف با دو حدیث قبلی در این است که این حدیث شریف علم را به اراده و فاعلیت و تعلیم الهی نسبت داده است و دو حدیث قبلی به اراده و مشیت امام علیه‌السلام. چنان‌که گفته شد این دو با هم ناسازگار نیستند بلکه بیان دو مرتبه از حقیقت است. توجه به قرب نوافل و فرائض توضیحی برای این نکته خواهد بود.
 
< بعد   قبل >

Copyright © 2008 Tahour.net . All rights reserved.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی طهور محفوظ می باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و پیوند منبع مجاز است.